Styret for året 2016 ble valgt på årsmøtet på Bjørntvedt Aktivitetshus Porsgrunn 03.02.2016 og har bestått av følgende:

Formann: Kyrre Rørstad (gjenvalg - 1 år fra 2016)

Nestleder: Kim Nymoen (gjenvalg – 1 år fra 2016)

Sekretær: Jørn Paulsen (ikke på valg – 2 år fra 2015)

Kasserer: Per G. Zakariassen (nyvalgt - 2 år fra 2016)

Styremedlem: Katrin Gonsholt (gjenvalg – 2 år fra 2016)

Styremedlem: Toruf Eriksen (nyvalgt - 2 år fra 2016)

Styremedlem: Svein Borgen (ikke på valg – 2 år fra 2015)

Revisor: Sigmund Sollid (gjenvalg - 1 år fra 2016)

Valgkomité: Torhild Bjørbæk og Janne Tangvald Karlsen

Aktiviteter 2016

Medlemsmøter:

Tirsdag 01.03.2016 Kikuthytta Siljanvegen 503 Skien - Petter Steen og Marte Ottesen

I forbindelse med nyopprettet avtale om salg av Apetitt hundefor mellom TFK og Salgscompagniet, fikk vi denne kvelden besøk av salgssjef Petter Steen Salgscompagniet som redegjorde for nærmere detaljer vedr avtalen og han supplerte med tips og råd vedr praktisk foring av våre jakthunder. Petter Steen er velkjent i fuglehundmiljøet som ES-oppdretter samt autorisert eksteriørdommer og jaktprøvedommer.

Samtidig denne kvelden også foredrag av veterinær Marte Ottesen som er daglig leder ved Groruddalen Dyreklinikk og aktiv jaktprøvedeltaker med sitt ES-oppdrett. Som fagperson er hun også avleser av HD-røntgen sentralt i NKK. Vi fikk her supplere informasjon om foring av jakthund og supplerende informasjon over tema helse knyttet til våre jakthunder.

Tirsdag 05.04.2016 Kikuthytta Siljanvegen 503 Skien - Hanne Fevik instruktør og eier ved Sando Hundesenter Sande i Vestfold.

Teama for kvelden var praktisk dressur av jakthund med hovedfokus på følgende;

HVORDAN OPTIMALISERE TRENING AV FUGLEHUNDER VED HJELP AV DUER OG RAPPHØNS? Her var det mye nyttig informasjon å hente for medlemmene om et praktisk treningstilbud i rimelig nærhet til oss i Grenland.

Søndag 01.05.2016 Familiedag med skyting og grilling på PJFF`s  skytebane Ballestadhogstet i Oklungen.  Tradisjonen tro ble dette også i år arrangert med godt fremmøte av medlemmene.

Tirsdag 11.10.16 Kikuthytta Siljanvegen 503 Skien - forsker Oddgeir Andersen fra NINA; holdt fordrag med følgende tema «FORTJENER RYPENE EN PLASS PÅ RØDLISTA?»

Oddgeir Andersen gikk her gjennom historiske fangstdata, samt det siste på forskningsfronten i Norge med svar på hvorfor rypa nå er vurdert for rødlista.

Oddgeir Andersen er kjent for mange som jaktprøvedommer og aktiv prøvedeltager med sine fuglehunder. Han jobber ved Norsk institutt for naturforskning (NINA) med forsknings- og naturforvaltning i Norge og Skandinavia samt konsekvensutredninger innenfor temaene jakt, fiske, reindrift, friluftsliv og turisme/reiseliv.

Et vel besøkt og engasjerende og nyttig møte for alle med interesse for fuglehunder og fuglejakt.

Tirsdag 06.12.2016 Kikuthytta Skien - Juleavslutning med Juletallerken – dette har blitt en fast tradisjon nå – med hyggelig samvær for medlemmene og særdeles velsmakende julemat !

Dressur-/Apportkurs vår 2016 Jarseng

Også i år ble dressurkurs gjennomført på Jarseng ved instruktørene Sven Tore Kittilsen og Kathrin Gonsholt.

På kurset gjennomgang av ordinær lydighetsdressur med fokus på kontakt, sitt/ligg, bli i ro samt innkalling. I tillegg også spesifikk apport-dressur. Hunder i alle aldersgrupper deltok med godt fremmøte. Start med teorikveld uten hund tirsdag 26. april Bjørntvedt Aktivitetshus Porsgrunn

Deretter praktisk dressur på Jarseng ved Jarsenghytta, Skien de påfølgende 7 tirsdagskvelder frem tom tirsdag 14.06.16 Som vanlig ble kurset avsluttet med praktisk apportprøve og utstedelse av apportbevis til de som lyktes med denne – samt hyggelig sosialt samvær med pølsegrilling. Takk til instruktørene for vel gjennomført kurs.

Aversjonsdressur hund/sau
Dette ble også i år som tidligere gjennomført hos Arild Hegge på Jarseng på  følgende datoer.

Våren 2016: Torsdag 26.05. / Tirsdag 31.05 / Tirsdag 07.06

Høst 2016: Tirsdag 09.08. / Torsdag 11.08. / Tirsdag 16.08. / Torsdag 25.08.

Takk til alle instruktører og andre frivillige som bidrar til denne viktige aktiviteten som gir godt bidrag i klubbkassen.

Sykkeltrening med hund Luksefjell - har også dette året vært et tilbud for medlemmene gjennom vår og sommer med fokus på sosialt samvær og fysisk trening for så vel hund som eier. Utgangspunkt bommen på gamleveien sør for Fjellvannet i Luksefjell.

Styret takker medlemmene for 2016 og ønsker velkommen til nye aktiviteter i 2017.

For styret TFK - nedre avd 07.02.17

Jørn Paulsen Sekretær